bandenwissel

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Defroy
Berichten: 6
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 21:54

bandenwissel

Ongelezen bericht door Defroy »

Hallo,

Regelmatig vervang in wel eens de banden van mijn defender, van 235/85 naar 255/85 is ongeveer een verschil in hoogte van 3cm.
Stel nu dat ik mijn voertuig moet verplaatsen als er nog maar 1 of 2 banden vervangen zijn, heeft dit een negatief effect op het differentieel.
IK bedoel kan ik een paar meter vooruit en terug achteruitrijden zonder brokken te maken.

Groetjes
Guy
dafaljan500
LROCB-Member
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 26 okt, 2015 16:58
lrocb_lidnr: 1478
Woonplaats: Mol

Re: bandenwissel

Ongelezen bericht door dafaljan500 »

Is het het niet net daarvoor dat n differentieel dient? Verschil opvangen...zolang je de diff-lock maar niet induwt?
Defender 110 SW - Td5 - 2003
Defroy
Berichten: 6
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 21:54

Re: bandenwissel

Ongelezen bericht door Defroy »

Ja inderdaad daar dient een dif voor maar toch zijn er mensen die er anders over denken de meningen zijn nogal verdeeld.
Sommige zeggen ja maar je mag niet draaien.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: bandenwissel

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik ben er zeker van dat een differentieel meer moet werken wanneer je in normale omstandigheden een bocht maakt, dan wanneer je met twee verschillende wielen rechtdoor rijdt.
Als je even de getallen bekijkt:

De draaicirkel van een 110 is ongeveer 12,8m.
De draaicirkel voor één van de buitenwielen is dus ongeveer 12,8m x 3,14 = 40,2m lang.
De draaicirkel voor één van de binnenwielen (pakweg) 11,3m x 3,14 = 35,5 m
-> dat is ongeveer 15% minder.

Stel dat je banden resp 0,83 en 0,86m hoog zijn, dan is de omtrek 2,60m en 2,70m dan geeft dat 4% verschil, dus je differentieel werkt maar een kwart van wat het anders in een gewone, scherpe bocht zou doen. Ik zou me hier geen zorgen over maken.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: bandenwissel

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Het gaat hier voornamelijk over het midden diff in de tussenbak, gewoon verplaatsen kan geen kwaad maar zou er toch geen kilometers mee rijden...
Om de zelfde reden is het altijd beter om op gelijk welke permanente 4x4 alle vier de banden te vernieuwen en te proberen een gelijke slijtage aan te houden door de voorste banden op tijd met de achterste om te wissel.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: bandenwissel

Ongelezen bericht door Penguin »

I'm with Landy B.
FF verplaatsen ok, km's mee gaan bollen gaat het midden diff onnodig veel laten werken.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Defroy
Berichten: 6
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 21:54

Re: bandenwissel

Ongelezen bericht door Defroy »

ok,
dank je wel.
het gaat hier alleen maar om effe vooruit en terug achteruit te rijden om de buren uit hun garage te laten.
Plaats reactie