td5 motor+koppeling heeft dokter/chirurg nodig

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

td5 motor+koppeling heeft dokter/chirurg nodig

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Mijn defender 130 td5 met 295000 km (1999) laat het een beetje afweten.
-Sinds gisteren werkt de koppeling niet meer zoals het hoort.
Bij het indrukken van de koppeling zit er een vibratie op de pedaal en hoor ik een krakend geluid. koppelen gaat momenteel wel nog.
Ne keer in versnelling en rijdend is alles in orde dus het is niet gelegen aan de versnellingsbak of tussenbak.
Ik veronderstel dat dit het koppelingslager is dat de geest gegeven heeft.
==>koppeling enz... dienen vernieuwd te worden.
Bij nazicht blijkt dat er redelijk wat olie lekt tussen de motor en versnellingsbak en vooraan de motor met als gevolg dat de alternator ook al redelijk vettig staat.
Ik veronderstel dat de oliekeerringen van de krukas olie doorlaten en dat daarvoor de motor zal uitgebouwd moeten worden.
==>Als de motor er toch uit moet zou ik (gezien zijn kms) deze meteen eens goed laten nakijken en de nodige vervangingen laten doen.

Aangezien ik geen plaats en ervaring heb om deze uitgebreide werken zelf te doen, zoek ik iemand die dit wel kan en wil doen en er de tijd voor heeft. Kan hem een maand missen.

Wie zich geroepen voelt, laat maar iets weten, is redelijk dringend.
Woon in Wichelen 9260.

Greetz
Stef McDef
0478/328890
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: td5 motor+koppeling heeft dokter/chirurg nodig

Ongelezen bericht door De Rob »

Boite er af...nieuwe koppelingskit en nieuwe hydraulische druklager er in.Ik heb dat met mijne 130 ook voorgehad.De veren van de koppelingssplaat lagen rond te zwieren in mijn drukgroep....en de druklager lekte als een marmit..
Rob
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: td5 motor+koppeling heeft dokter/chirurg nodig

Ongelezen bericht door Stef McDef »

@ Rob :1 Hydraulische druklager ? druklager is toch dat rollement dat tussen de drukgroep en het koppelingsvork zit en met de koppelingsplaat meedraait ?
2 Heb jij de tijd om deze klus te klaren, zowel koppeling als nazicht van de motor?
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: td5 motor+koppeling heeft dokter/chirurg nodig

Ongelezen bericht door De Rob »

Stef McDef schreef:@ Rob :1 Hydraulische druklager ? druklager is toch dat rollement dat tussen de drukgroep en het koppelingsvork zit en met de koppelingsplaat meedraait ?
2 Heb jij de tijd om deze klus te klaren, zowel koppeling als nazicht van de motor?
Zoals het er nu naar uit ziet ...zal het niet gaan.Nog een tussenbak DII vernieuwen /reviseren en een achterbalk def 130 aan lassen..en dan 10 dagen naar den Espanol.Had ik wel graag gedaan...en alles heb ik daar voor liggen.
Rob
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: td5 motor+koppeling heeft dokter/chirurg nodig

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Garage gevonden in de buurt.
Mag dicht.
Bedankt voor de reacties.

Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Plaats reactie