Turbo TD5

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Turbo TD5

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

Ik heb een Defender 110 sw bj 2002. De wagen heeft net 25.000 km in Zuid Amerika gereden, de teller staat nu op 265000 km.

Tijdens deze reis hebben wij veel problemen gehad met onze VGT van TT. Deze turbo is geplaatst samen met de stage 2 upgrade, dus nieuwe software, een boost bakje onder de passagiers zetel, intercooler van alusport, Disco tussenbak en versterkte automaat, etc..

Van een schoendoos hebben we dus een sport wagen proberen te maken met 200 pk, en vooral 400 nm koppel. De upgrade heeft nooit echt goed gewerkt; soms veel zwarte rook bij optrekken, soms een 'raar' geluid uit de motor (blijkt de variabele ring van de turbo te zijn geweest). Na herhaaldelijk terug gaan, vervangen van ontelbare randapparatuur (injectoren, diesel pomp,..) bleek er niks opgelost. Dit was wat ik voor betaald had...alles was normaal. Dus bleven we zo maar rondrijden.

Geen goed idee, en dat hebben we geweten tijdens onze trip. De VGT miste 1 uit de 4 bouten, de andere waren er in geramd zonder veel respect voor de draad.
We hebben eerst de oude turbo laten reviseren, maar na 3000 km lag die terug in duigen. Dan hebben we een nieuwe standard turbo laten invliegen. Dus nu draait alles wel terug, toch de software spuit te veel diesel in, constante zwarte rook, geen vermogen zoals daarvoor, de automaat schakelt niet op de juiste momenten....behelpen dus. Bergop moesten we altijd terug schakelen naar 3 en 2 om boven te raken.

Ik heb natuurlijk geen zin meer om een veel te dure low quality TT turbo te kopen. (een Garett GT2556)

Wat zijn de alternatieven? Alles terug standard zetten lijkt me soms nog de beste oplossing....

We hebben wel wat geleerd: hou je voertuig beter standard, daar hebben slimme mensen over nagedacht alvorens het te bouwen. Reis met een voertuig waar de mensen in de landen waar je doorreist ook mee rijden. In ons geval, Toyota en Chevrolet.

Verder was het natuurlijk een ongeloofelijk toffe tijd. We zouden zo terug vertrekken. Ik moet alleen mijn baas eens vragen om mijn loon verder door te storten als ik op reis ben..
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door Henk »

Bel me eens
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door Beerke »

Peter R. schreef: en gaat hij bij gelijke snelheid iets meer lawaai maken wegens een paar honderd toeren hoger en de schuine tandwielen van de Disco eindreductie ipv rechte van de Def

.
Dat hij meer lawaai maakt door het hogertoerental klopt.
Maar meer lawaai door schuine tandwielen in plaats van rechte?
Het zijn net rechte tandwielen die lawaai maken en de schuine niet, daarom zitten er schuine tandwielen in praktisch alle wagens.
Rechte tanden worden vooral gebruikt waar grotere krachten te verwerken zijn.


grtz.
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Disco bak is goed voor een 90, een 110 of 130 is veel te zwaar en dan nog eens goed geladen zijn om te reizen...
Tuning boxen is ook om problemen vragen, ooit eentje gehad maar heeft er maar 1 week in gezeten omdat mijn motor niet mooi draaide en ze in de garage ook aan het prutsen waren, een deftige ecu tuning kost evenveel...

Maar om te reizen is standaard idd de beste keuze
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

alvast dank voor de reacties. Als de container toekomt gaan we eens alles goed bekijken.

De auto woog idd 3000 kg tijdens de reis!
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door Beerke »

Peter R. schreef:
Beerke schreef:
Peter R. schreef: en gaat hij bij gelijke snelheid iets meer lawaai maken wegens een paar honderd toeren hoger en de schuine tandwielen van de Disco eindreductie ipv rechte van de Def

.
Dat hij meer lawaai maakt door het hogertoerental klopt.
Maar meer lawaai door schuine tandwielen in plaats van rechte?
Het zijn net rechte tandwielen die lawaai maken en de schuine niet, daarom zitten er schuine tandwielen in praktisch alle wagens.
Rechte tanden worden vooral gebruikt waar grotere krachten te verwerken zijn.


grtz.
Hij heeft nu Disco gears. Dus assem teruggaat naar Def gears gaat zijn boite luider worden. Eh. Pfft. Het verstand is sneller dan de pen.
Al bij al dus een verwarrende zinsbouw. :mrgreen:
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
fastpaddy
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 05 mei, 2010 11:09
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zolder

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door fastpaddy »

Vraagje : ben je heel zeker dat die turbo slecht was, heb je de uitlaatcollector al eens gecontroleerd?
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Turbo TD5

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

De uitlaatcollector is de aangepaste met verwijderde tussenschotten, die zou bulletproof moeten zijn. Daarenboven, als die lekt hoor je dat.
Met de rebuild turbo, en nadien de nwe reed de auto terug heel anders, dus ik durf het probleem toch wel als de turbo te noemen.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Plaats reactie