A boenk in the back

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

A boenk in the back

Ongelezen bericht door Vogler »

Het is zo'n beetje sinds Marquanterre dat er achteraan, bij het nemen van bochten een klop of plong te horen is. Het is specifiek voor bochten en is m.i. niet te wijten aan typische speling in de transmissie. Het ook een wat mildere klonk.
Twee weken geleden werd de auto afgekeurd owv een kapotte schokdemper (en terecht, zoals dat wiel stond te springen) en een week later goedgekeurd met nieuwe schokdempers. Er heeft dus twee keer een keurder naar de achterophanging gekeken (wat dat ook waard moge zijn) en niets gezien. Ik heb de veren op breuken onderzocht, de rubbers zien er allemaal nog OK uit en de schokbrekers zijn het dus ook niet. Iemand enig idee?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Penguin »

Probeer eens je veren met bovenaan vast te maken bij wijze van test.
Onderaan zijn ze normaal vast gevezen met een plaatje.
Mogelijks lost je veer boven uit die kom. Maar zou niet mogen bij normaal rijden.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Waldorf »

Reken niet op de mannen van de keuring. Die zien duizenden verschillende wagens, die hebben daar geen verstand van. Ik zou zelf ook nog eens kijken naar de bussen van de trailing arms en het A-frame (daar zit een balljoint aan). Ergens zit er iets dat versleten is. Dat de veren in elke bocht loskomen uit de zitting lijkt me sterk.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Fetzl »

Ik heb net deze week die ball joint aan het A-frame vervangen en bij mij lijkt alvast die vervelende "klonk", die ik had bij het schakelen, verdwenen
Maar ik had het niet bij het nemen van bochten,... dus of dat bij jou de oorzaak is, Joris ...
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
P
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 jul, 2003 11:08
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bocholt/Moerbeke

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door P »

Kijk eens naar de gewrichten van de stabilisatorstangen.
Daan147
Berichten: 112
Lid geworden op: di 04 mei, 2010 15:43
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: melle

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Daan147 »

Silentblokken?
def 110 td5
Lidnummer 1480
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Vogler »

Oei. Alles ok met je?
Aan de anderen: alvast bedankt voor de suggesties. Hopelijk is er dit weekeinde gelegenheid om er nog eens met een bandenijzer onder te kruipen.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door De Rob »

Draai is met uw cardan...het is best mogelijk dat ge een kwartslag speling hebt op uw aandrijflijn.
Rob
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Fennek »

Weinig waarschijnlijk maar je weet nooit. Ik heb dat ooit gehad enkel in haarspeldbochten zoals de Stelvio in Italië. Vond eerst ook niets bleek de high-lift te zijn die boven de achterdeur aan de roofrack hing.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: A boenk in the back

Ongelezen bericht door Vogler »

De boenk is alweer even vanzelf verdwenen, maar naar aanleiding van Peters opmerking over een Detroit heb ik een nieuw topic gestart: viewtopic.php?f=82&t=57203

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Plaats reactie