waarde MAF sensor TD5 2e serie

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

good evening :)

kan er eens iemand met een D2 van na 2002 (dus een facelift met de tweede generatie TD5) of een defender met deze motor, eens kijken hoeveel de luchtmassa meter registreert bij stationair toerental?

ik krijg +-430 kg/u, maar dit zou blijkbaar te weinig zijn volgens de engelstalige fora.... een TD5 zou blijkbaar niet lager dan 50 kg/u mogen registreren.

mijn luchtmassameter werkt wel degelijk, de waarde loopt mooi op naarmate ik gas geef.

dit zou een reden kunnen zijn dat mijn D2 geen beetje kracht heeft bij het vertrekken in 1e hoog.

vertrekken op bijvoorbeeld een vluchtheuvel is zo echt van "zou ik stilvallen of niet"

eens boven de 2000tr geen enkel probleem. :crazy:



graag jullie input/bedenkingen
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Gebruikersavatar
eL Tee
Berichten: 638
Lid geworden op: do 25 mar, 2004 17:38
lrocb_lidnr: 538

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door eL Tee »

Ik heb al eens voor (bij pas gestarte motor) dat m'n turbo niet aanslaat totdat ik eens een deftig streepje gas bijgeef. Is pas sinds ik er een aangepaste fuel map op heb gezet...

't Klopt dat wanneer de MAF 50 à 60 aantoont, ie naar de cojones is... BTDT...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

El Tee,

die waarde die je opgeeft zou volgens engelstalige fora wel moeten juist zijn, alles lager dan 50kg/u op ralenti zou "cojones" zijn.

ik zal eens een nieuwe bestellen via het werk hier, bij Siemens.

MAF sensor afkoppelen geeft geen beter trekkracht op lage toeren, het is net alsof de auto onder de 1000 toeren geen gas wil geven :eh:
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Vogler »

Schijnbaar zijn er ook speciale MAF-cleaners in spuitbussen.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Peter, dit is iets dat al talloze keren geprobeerd is. Zonder succes.
Zelfs een oorstokjes en de meest fijngevoelige chirurg doen de sensor om zeep.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

jup inderdaad, dit had ik geprobeerd met de oude MAF sensor, maar bleef even slecht, dan maar een nieuwe gekocht, helaas wel geen Siemens zo bleek als die was toegekomen.
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Congrats Peter, jij bent de eerste waarvan ik hoor die daar effectief succesvol mee is :clap:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

update: vanavond nieuwe MAF gemonteerd (Hella) en ik krijg een waarde van +- 67 kg/u op ralenti en +- 680 kg/u bij vol gas.

dus den deze is wel correct aan het meten,misschien iets teveel, maar dat geeft niet.

maar het probleem blijft wel dat de motor onder de 1000 toeren absoluut geen kracht heeft en dus de neiging heeft van stil te vallen bij het "berg"op vertrekken. een beetje omhoog aan bv een kruispunt is genoeg om te doen schokken....

ik zit wel met bandje 235/85r16, maar in principe kan dat toch geen probleem zijn... ik ken iemand die 255/85 mooi rond krijgt op een D2
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Beerke »

Peter R. schreef:Hebt gij wel eens gekeken of gij geen gedelamineerde inlaatschlangen hebt ?
Dan zou het probleem ook blijven bij hogere toerentallen en zou alleen maar zwarte rook uit de uitlaat komen.

Michiel,

In je eerste post spreek je van 2000 t/min en in je laatste van 1000 t/min.
Dat is wel een heel groot verschil om het probleem te zoeken!

In het geval van onder de 1000 t/min lijkt me dat volkomen normaal bij een disco II td5 met 235/85/16 banden. ( de mijne had dat vroeger ook)

Wanneer hij pas trekt boven de 2000 t/min lijkt het mij dat je turbo wat laat op gang komt?
Is er veel zwarte rook op de moment dat hij niet trekt?

En dan spreek je nog ergens van ' genoeg om te doen schokken'.
Mijn disco had dat ook in lage toeren en dat kwam door speling in de tussenbak.

Tom
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

Beerke schreef:
Peter R. schreef:Hebt gij wel eens gekeken of gij geen gedelamineerde inlaatschlangen hebt ?
Dan zou het probleem ook blijven bij hogere toerentallen en zou alleen maar zwarte rook uit de uitlaat komen.

Michiel,

In je eerste post spreek je van 2000 t/min en in je laatste van 1000 t/min.
Dat is wel een heel groot verschil om het probleem te zoeken!

In het geval van onder de 1000 t/min lijkt me dat volkomen normaal bij een disco II td5 met 235/85/16 banden. ( de mijne had dat vroeger ook)

Wanneer hij pas trekt boven de 2000 t/min lijkt het mij dat je turbo wat laat op gang komt?
Is er veel zwarte rook op de moment dat hij niet trekt?

En dan spreek je nog ergens van ' genoeg om te doen schokken'.
Mijn disco had dat ook in lage toeren en dat kwam door speling in de tussenbak.

Tom
Hey Tom!

Ja inderdaad misschien wat onduidelijk, wat ik eigenlijk bedoel is dat hij tussen de 1000 en de 2000 toeren redelijk normaal doet.

De turbo komt inderdaad redelijk laat op gang, vanaf 2100 toeren begint die echt te duwen. Misschien is het eens tijd om deze te reviseren.

Om op de opmerking van de turbo darmen te antwoorden, dat was ook de eerste denkpiste een tijdje geleden en heb toen nieuwe silicone darmen gestoken....

Er zit een klein beetje speling op de tussenbak maar het is echt schokken omwille van dat de motor het niet kan ophalen...

Ik ga eens proberen met een andere fuel map.....
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

Peter R. schreef:Hebt gij wel eens gekeken of gij geen gedelamineerde inlaatschlangen hebt ?
Haiii Peterrrrrrr ja, zie mijn vorige post :angel:
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Covko
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 21:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Lede

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Covko »

Kijk eerst eens of er geen olie in de motorecu zit en anders waarschijnlijk opvoerpomp
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

Covko schreef:Kijk eerst eens of er geen olie in de motorecu zit en anders waarschijnlijk opvoerpomp

Poerdroog die ECU, wel nog geen lage druk getest van de opvoerpomp..... Datzal iets voor volgende week zijn denk ik. Als ik iets kan bemachtigen om dit te meten.
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
yabba
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 29 dec, 2008 13:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Laakdal

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door yabba »

-Koppel het dunne vacuumslangetje van je turbo eens door over het ventielblokje en probeer dan nog eens.
-Maak het stangetje van je turbo-afblaasklep eens tegoei gangbaar.
-Al eens uitgelezen met Nanocom?
Aquila non captat muscas

Proud Belgian member of the Ychcya2pdthf-club
Covko
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 21:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Lede

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Covko »

Is 1 simpele test voor een opvoerpomp,nieuwe mazoetfilter steken(ik giet ze wel op voorhand op met verse diesel),5x gas planche met contact op(niet starten),motorecu lampje even laten pinken,starten en als hij langer dan 5min blijft draaien is het goed maar 90% van de gevallen valt hij stil omdat ze stuk is met de vernoemde symptomen. Hoor je ze draaien als je het contact op legt?
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

yabba schreef:-Koppel het dunne vacuumslangetje van je turbo eens door over het ventielblokje en probeer dan nog eens.
-Maak het stangetje van je turbo-afblaasklep eens tegoei gangbaar.
-Al eens uitgelezen met Nanocom?

- vacuumslangetje bij mij heb ik rechtstreeks op mijn intercoolerbuis gestoken zoals het hoort bij een gewone wastegate besturing , dat heb ik een paar maand geleden gedaan.
- wastegate zit goed los, maar zelfs als die zou vastzitten zou dat niet helpen de turbo opsoelen toch? Hij zou enkel in overdruk modus gaan en gaan 'limpen' en de brandstofinjectie verminderen. (Heb dit geprobeerd door het stangetje van de wastegate in te korten en meer voorspanning te geven)
De wastegate gaat nu open aan 1.1 bar. (210kpa manifold pressure, volgens wat ik zowat overal lees zou deze in limp mode gaan vanaf 240kpa (1.4 bar zonder ambient pressure)
- uitgelezen met hawkeye, geen fouten, nog niet met nanocom, zou deze 'dieper' kunnen lezen?
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

Covko schreef:Is 1 simpele test voor een opvoerpomp,nieuwe mazoetfilter steken(ik giet ze wel op voorhand op met verse diesel),5x gas planche met contact op(niet starten),motorecu lampje even laten pinken,starten en als hij langer dan 5min blijft draaien is het goed maar 90% van de gevallen valt hij stil omdat ze stuk is met de vernoemde symptomen. Hoor je ze draaien als je het contact op legt?

Euh..... De mijne viel inderdaad stil.... (Drie weken geleden nieuwe filter gestoken)
Je hoort ze draaien, maar niet echt luid zoals bij een defender....ik kan ze wel aansturen met die Hawkeye, dan hoor ik ze duidelijk zoemen. (Ook al omdat ik dan de motor niet hoor draaien.....)
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Covko
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 21:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Lede

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Covko »

Had laatst een disco 2 met zelfde problemen,de leiding op de koeler vooraan eens ontkoppelen,aansturen en als er niets uit komt weet je hoe laat het is;-)
Vorige week rr sport met ook die symptomen,viel soms ook stil,pomp vervangen en was opgelost.
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

Covko schreef:Had laatst een disco 2 met zelfde problemen,de leiding op de koeler vooraan eens ontkoppelen,aansturen en als er niets uit komt weet je hoe laat het is;-)
Vorige week rr sport met ook die symptomen,viel soms ook stil,pomp vervangen en was opgelost.
ik zal dit morgen eens proberen :geek:
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Druytske
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 nov, 2014 00:44
lrocb_lidnr: 0

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door Druytske »

MuddyMichiel schreef:good evening :)

kan er eens iemand met een D2 van na 2002 (dus een facelift met de tweede generatie TD5) of een defender met deze motor, eens kijken hoeveel de luchtmassa meter registreert bij stationair toerental?

ik krijg +-430 kg/u, maar dit zou blijkbaar te weinig zijn volgens de engelstalige fora.... een TD5 zou blijkbaar niet lager dan 50 kg/u mogen registreren.

mijn luchtmassameter werkt wel degelijk, de waarde loopt mooi op naarmate ik gas geef.

dit zou een reden kunnen zijn dat mijn D2 geen beetje kracht heeft bij het vertrekken in 1e hoog.

vertrekken op bijvoorbeeld een vluchtheuvel is zo echt van "zou ik stilvallen of niet"

eens boven de 2000tr geen enkel probleem. :crazy:





graag jullie input/bedenkingen
Sorry voor dit topic terug op te halen , is dit reeds opgelost ?
Zit met juist zelfde probleem als hierboven maar dan op een 90 TD5

Grtzz
Gebruikersavatar
MuddyMichiel
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 22:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Bissegem City

Re: waarde MAF sensor TD5 2e serie

Ongelezen bericht door MuddyMichiel »

Ha, ja met een nieuwe MAF sensor te steken en de MAP sensor wat proper te maken scheelde het al een pak. Heb hem nu laten chippen en het probleem is nu volledig van de baan...
Series 2, 1962, 2.5NAD :mrgreen:
Discovery 2, 2003, TD5 :clap:
Plaats reactie