Met Antares naar Noorwegen 2016

Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Dag allemaal,

we zijn net enkele dagen terug van drie weken Noorwegen.
Eerst even beginnen met de Land Rovers...
Doorgaans hou ik van de klassieke look met smalle banden onder een Series, maar twee 109's zagen er fantastisch indrukwekkend uit met 9" velgen en 16x9.00 banden. Ten Noorden van de Hardangervidda, mòest ik gewoon stoppen om even foto's te maken van deze ex-militaire 109:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele dagen voordien zag ik aan de andere kant van de Hardangervidda eerder al een 109 die op 9" geschoeid was. Hij was dan wel zijn camouflage kwijt, maar had duidelijk ook een militair verleden. Maar BFG's met witte letters op een Series? 'k Weet het zo niet...

Afbeelding

En dat was het dan meteen wat de Noorse Defendervarianten betreft, want er waren daar maar weinig telgen van de Defenderfamilie te zien - zelfs geen wrakken bij de boerderijen. Op de 3700 km die we door het land hebben afgelegd, hebben we misschien maar 5 Noorse Defenders gezien, 3 Noorse 109's - waaronder de twee hierboven - en hooguit 10 toeristen met een Defender. Het kleine aantal werd ruimschoots goedgemaakt door het enthousiasme waarmee alle Defenderrijders zonder uitzondering ons daar begroetten, met zelfs een occasionele Disco 3-chauffeur.

Op de heenweg passeerden we in Denemarken nog een stel dappere Britten die - als piloten gewapend met hoofdtelefoon en microfoon - onderweg waren in een 109 naar het Noorden. Op de terugweg zagen we nog langs een binnenweg in Denemarken deze 88 staan wegkwijnen.

Afbeelding

En nee, hij was niet te koop...
Laatst gewijzigd door Vogler op di 23 aug, 2016 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Bon, wat is het tweede waar mensen naar vragen als je op vakantie geweest bent? Het weer natuurlijk...
We zoeken het natuurlijk een beetje op door te kiezen voor het Noorden, maar bij momenten leek het IJsland 2015 revisited: veel grijs, veel regen, en veel zinnen in de trant van 'usually weather isn't this bad for this long at this time of year'. Tja, het zal wel aan ons liggen zeker...
De eerste weken veel gedruppel en gemiezer: het soort weer dat je thuis aanspoort om snel de tuintafel af te ruimen alvorens het écht begint te regenen. Tussendoor rond Dövrefjell op 700m hoogte nachtvorst met ijs op de tafel, op weg naar Alesund en Runde twee dagen lang pijpenstelen, en de laatste week dan eindelijk, eindelijk, eindelijk enkele mooie dagen met veel zon en blauwe lucht.
Ik was maar wàt blij dat ik enkele weken voordien een simpele luifel geïmproviseerd had met een grondzeil en enkele tentstokken, die uiteindelijk beter bleek te voldoen dan verwacht zolang er niet veel wind staat bij het regenen. Niet slecht voor 30 euro, al staat een Foxwing nog steeds op het verlanglijstje.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto is op de laatste avond voor de terugkeer gemaakt op een camping - en daarmee is het vuile woord gevallen... Ik vertrok naar Noorwegen met herinneringen aan vorige trips met een gewone tent, en droombeelden van een stil plekje aan een meer of een charmant riviertje in een heldere, Scandinavische zon. Maar dat bleek tegen te vallen. Ik had kort voor ons vertrek al gegoogeld naar 4x4 trips, roadbooks, greenlaning, off-road etc. in Noorwegen en dat gaf al weinig hoop. Verschillende reacties van Noren op diverse fora maakten al duidelijk dat off-road in Noorwegen enkel kan op speelsites, maar verder mag je het vergeten omwille van:
- het verbod op rijden in woest terrein tenzij je er een hut oid hebt (via deze site kwam ik bij de wetgeving in het Noors)
- het feit dat het merendeel van de zijwegjes privéterrein zijn door de manier waarop de overheid privé- en publiek domein beheert. Op wegenkaarten is het meteen te merken aan de legenda: rode wegen= landelijk of provinciaal, witte wegen: private road, en in de praktijk zijn wegen naar 'nergens' niet te vinden. Nogal wiedes, gezien een weg in zo'n landschap niet 1, 2, 3 aan te leggen is. Zelfs wegen aangelegd voor bosexploitatie zijn in principe verboden.
- het allemansrecht wel toelaat overal te kamperen, maar niet op landbouwgrond en minstens 150m van een huis.
't Kan zijn dat ik me vergist heb en zaken verkeerd gelezen heb, en dan hoor/lees ik dat graag... En als je lak hebt aan wetgeving, dan zal het leven er waarschijnlijk ook makkelijker zijn want we hebben nog minder politiewagens dan Defenders gezien.

Marieke heeft onderweg een koppel gesproken die in 5 weken met een kampeerwagen op en neer reden naar de Noordkaap en vooral over gravelwegen reden, maar ik vermoed dat je die vooral Noordelijker vindt.

Gevolg is dus dat we bijna elke nacht tussen mobilhomes en Nederlandse toeristen stonden, al waren het geregeld mooie campings die in niets te vergelijken zijn met de kampeerfabrieken in het zuiden. Je kan avontuurlijker kamperen door een losse tent mee te nemen, en langs een weg of waterval een mooie plek te zoeken, al herinner ik me van vroeger dat het erg lastig kan zijn om een redelijk horizontale, vlakke ondergrond te vinden. Vlakke stukken zijn niet eigen aan Noorwegen, tenzij het moeras is, of de strakke pelouse rond een woning. Want als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat de Noren het graag kort en strak houden: niet alleen zie je héél veel perfecte gazonnen, grasmaaiers, zitmaaiers, bosmaaiers en maaiende mensen, maar ook héél veel kappers. Zelfs in het kleinste gat vind je een frisør, als er al geen twee zijn...

J
Laatst gewijzigd door Vogler op za 27 aug, 2016 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Miguel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 22:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: BRUGGE

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Miguel »

Fijn verslag ! Weerom mooie foto's.
Defender 110 Td5 2005 Travelbird 2
Defender 110 Td5 1999 Travelbird 1 (ex)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Fetzl »

tiens....als ik zo de foto's zie van Dirk Crommen (Dizzy Adventure) van de reis die hij dit jaar naar Noorwegen organiseerde, zag ik toch regelmatig van die afgelegen plekjes opduiken
't zal dus echt wel afhangen van ze te weten liggen of een deal te hebben met de eigenaars of.... who knows
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door De Rob »

ik had u ook wel enkele tel nrs kunnen geven van Belgen die naar daar verhuist zijn ...in de middle op nowhere .Die zeggen altijd tegen mij ...als er Belgen naar hier komen geef ze maar mijn gegevens.
Zijn allemaal lr freaks.
Rob
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door christiaan »

Hey Joris, je klink niet zo positief, maar toch wil ik graag nog meer foto's zien!
Groeten,
Christiaan
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Penguin »

Allee, we zijn al content dat het Portugal geworden is ;)
Hoever ben je noordelijk gegaan?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door De Rob »

Penguin schreef:Allee, we zijn al content dat het Portugal geworden is ;)
Hoever ben je noordelijk gegaan?
Twee weken terug koppel dat hier met een Def 90 td5 kwam...definitief verhuist naar Portugal VARZEA DA ORADA ALBUFEIRA.
Rob
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Penguin »

De Rob schreef:
Penguin schreef:Allee, we zijn al content dat het Portugal geworden is ;)
Hoever ben je noordelijk gegaan?
Twee weken terug koppel dat hier met een Def 90 td5 kwam...definitief verhuist naar Portugal VARZEA DA ORADA ALBUFEIRA.
Rob
Daar passeren we ;)
Gaan wonen? Verhuizen doe ik enkel nog naar buiten de EU of naar Corsica.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

@ Miguel: bedankt!
@ Fetzl: misschien heb ik me wat te veel laten beïnvloeden door wat ik las, of ben ik gewoon te braaf geweest...
@ Rob: volgende keer laat ik je zeker onze reisplannen weten, ik heb zo het idee dat je er wel meer kent ;-)
@ Penguin: noordelijkste punt was het stadje Alesund, niet eens zo noordelijk. De kust is een erg natte streek - dat wisten we - maar op het eiland Runde begon het mooie weer gelukkig. In een ver verleden heb ik twee wandelreizen gemaakt in het zuiden rond het Setesdal (Evje, Valle) waar we bijna altijd prachtig weer hadden. Het zou de streek met het meeste zon van Noorwegen zijn, en ondanks dat het gebied niet zo hoog is (700m dacht ik) best wel spectaculair.
@ Christiaan: het was effectief een tegenvaller om veel op campings te moeten staan, en ik had toch wel op enkele aangename, mooie avonden op een rustige plek gerekend maar desondanks is het zeker een mooie reis geweest. Zoals je wel weet hou ik van woeste en kale gebieden, dus ik heb me er niet verveeld. Foto's komen er aan!
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Misschien nog even over de overtocht: we voeren in vier uur van Hirtshals - een haven in een Deens industriegebied - naar Langesund, een kleine gemeente aan een smalle baai. Hoe ongezellig en koel Hirtshals is, zo warm en verwelkomend zag het charmante Langesund er uit; en bovendien ongewoon klein om zo'n groot schip te ontvangen.

Afbeelding

Later zagen we dat het schip bij vertrek naar Denemarken ook nog eens zelfstandig omkeerde in de smalle baai, met aan elke kant misschien maar 50 meter ruimte tussen oever en schip - en ik was al verbaasd toen de boot nog maar gewoon de baai invoer! Ik ben er nog niet uit of de man van wie het idee is om uitgerekend in Langesund een ferryterminal aan te leggen een gek is, dan wel een genie. In Langesund eerst nog wat inkopen gedaan (brunost en viskoekjes!) en dan noordwaarts.

Zoals altijd vertrokken we met totaal gebrek aan planning. We wisten wanneer we de boot terug moesten hebben, ik wilde zeker enkele wandeltochten maken, naar vogeleiland Runde gaan en langs enkele mooie bergwegen rijden die ik van dangerousroads.org geplukt had. Voor de rest zouden we wel zien.
Eerste verleiding was een camping op een eilandje in een riviertje waar ook bevers zouden zitten. De bevers waren waarschijnlijk ook op vakantie, en dus ging het verder richting Gausta, een eenzaam hoge berg aan Rjukan, aan de zuidoostelijke rand van de Hardangervidda.

Gausta was omwille van zijn hoogte (1884m) en de strategische ligging van Noorwegen voor de NAVO de ideale plek om een communicatiemast te bouwen. Omdat ze wilden dat die altijd bereikbaar was, werd in de berg voor een miljoen dollar een gemechaniseerde route omhoog gemaakt. Eerst een elektrische trein die je horizontaal 840m dieper de berg invoerde...

Afbeelding

...en dan een kabeltrein die na 1040m aan meer dan 45° boven aankwam.

Afbeelding

Dan nog een kort stukje te voet door een tunnel...

Afbeelding

...om vlakbij de mast te komen van waar je bij helder weer een zesde (!) van Noorwegen zou kunnen zien (meer dan heel Nederland).
Tussen de beslissing naar Gausta te rijden en de aankomst op de top was het weer behoorlijk omgeslagen, maar gelukkig was er gezien onze goede relatie met het weer van dat zesde toch nog 0,00000053% over:
Afbeelding

Achter de mast kon je nog een eind verder naar de echte top via een pad dat in dit geval enkel werd gedefinieerd als een opeenvolgende reeks van de typische rode T's van de Turistförening. Je kan er vier vinden op deze foto:
Afbeelding

Marieke voelde zich tijdens deze eerste wandeling wat onwennig op het grillige pad over de natte rotsen, het zicht was al beroerd en omdat het weer steeds slechter werd en we niet wisten wat er ons nog tijdens de afdaling te wachten stond, zijn we hier teruggekeerd om in een kleine drie uur terug naar de auto af te dalen, die ons op een bijna lege parking opwachtte.
Gausta moet op dat moment nog minde zichtbaar geweest zijn dan hoe hij er de volgende dag uitzag:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vogler op ma 29 aug, 2016 03:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

De reis mag dan wel bijna volledig over asfalt gegaan zijn, toch is het erg fijn rijden in Noorwegen. Slingerende wegen waar je niet sneller dan 80 mag en met minder rode lichten op de hele reis dan het traject van thuis (Brussel) naar het werk (Brussel). De doorsnee Noor houdt zich niet echt aan de maximumsnelheid, dus het is eerder regel dan uitzondering dat er weer een achter je hangt omdat het niet snel genoeg gaat, maar anderzijds is het ook gebruikelijk dat traag verkeer een stapje opzij doet om achterliggers voor te laten. Veruit de grootste ergernis zijn doorgaans de gehuurde motorhomes met een chauffeur die geen tempo durft te maken op de smalle wegen en zelfs voor de kleinste tegenligger aan de kant gaat staan. Maar soit, ik zou het zelf waarschijnlijk niet beter doen...

Ondanks het reliëf zijn sommige wegen verbazend recht, zoals hier de E134 ten Zuiden van Hardangervidda, waar we meteen tussen de hogere bergen belandden.

Afbeelding

Bergen betekenen tunnels, maar meestal is het interessanter om die links te laten liggen en te zoeken naar de oude weg die er door vervangen werd - een les die we hier op de E134 leerden. Enkele kilometers verder dan waar de foto werd gemaakt, keerden we om toen we de oude weg zagen, en de les was meteen geleerd. (En bovendien spaar je dan vaak nog eens tolgeld uit).

Afbeelding

Da's natuurlijk het landschap waar een Land Rover in hoort, dus we maakten er een fotosessie van met Marieke achter het stuur...

Afbeelding

... en waarbij zelfs de schapen on cue waren:

Afbeelding

Afbeelding
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Geweldig !
Ik krijg weer de kriebels om terug te vertrekken.
Laat die foto's en mooie verhalen maar komen :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door christiaan »

We want more, we want more, ... :)
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Fetzl »

je sterkt enkel mijn overtuiging om volgend jaar daarheen te trekken - enkel thuisfront nog overtuigen nu
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Blij dat jullie er wat aan hebben. Fetzl, ik hoop dat het helpt om ook je familie te overtuigen, later volgen er nog wat foto's waar de zon schijnt ;-)
Noorwegen (en Scandinavië in het algemeen waarschijnlijk) is een erg kindvriendelijk land, en er is altijd wel wat om je barn te animeren. Bij de kabellift in Rjukan naar de rand van Hardangervidda hangen bv rugzakjes die je gratis kan lenen om er boven een ontdekkingstocht van te maken. Op zijn Scandinavisch, dus met vertrouwen in een eerlijke wereld: echte Fjällraven rugzakken, geen registratie en niemand die je er op controleert. Zo ook de camping van de tweede foto: weliswaar een groot gebeuren, maar receptie was enkel open van 9 tot 10. Dus lag bij de toegangsdeur een ijzeren doos met registratieformulieren, de kassa met wisselgeld en een stapeltje 10 kronen stukken voor de douches zodat je alvast zelf kon inchecken.
Een andere mooie camping lag aan een meertje, en was onbemand maar desondanks waren er roeibootjes, barbecues, ballen en hengels die vrij te gebruiken waren. 's Morgens kwam de eigenaar eerst zijn geld ophalen, een half uur later kwam zijn vrouw poetsen en tot zover de controle op de camping van Amot.

We wilden niet teveel tijd verliezen in de trek naar de noordkant van Hardangervidda om ook daar nog enkele wandelingen te maken, dus we hebben een mooie kampeerplek langs deze zijweg van de E134 gelaten voor wat ze was en reden verder in klokwijzerzin rond het gebied - maar niet zonder even af te wijken en een deel van bergweg Fv520 langs het Halvfjerdingsvatnet te doen. Het eerste gedeelte is een opeenstapeling van smalle wegen langs verticale wanden, scherpe haarspeldbochten en een tunnel waar je na een eindeloze bocht weer pal boven de ingang de berg uitkomt. Het was daar helaas niet veilig om te stoppen om foto's te maken, maar boven ging het wel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en met een beetje zwart-wit voor extra drama krijg je zoiets:

Afbeelding

Beetje verder stelde ik trouwens verbouwereerd vast dat iemand het nodig vond om hier een ouwe TV naar beneden te knikkeren...

Halverwege de FV520 keerde we weer om, want anders bleven we hier te lang plakken. Terug naar de E134 om hem slechts enkele kilometers verder weer te verlaten om opnieuw de oude weg op te gaan en de berg over te steken. Deze twee wegen bij elkaar maakten - qua rijden in elk geval - dit tot één van de leukste dagen.

Terwijl we de tunnel passeerden...

Afbeelding

..reden we als enige langs deze bergpas

Afbeelding

of voor wie hem liever in kleur ziet:

Afbeelding
(Links van het water zie je trouwens weer de E134 liggen.)

Vandaar stootten we nog door langs de Sørfjord. Een eerste rit langs de grote fjorden en dat merk je meteen aan de hoeveelheid campers en toeristen op de smalle wegen. Veel treintje rijden en overvolle campings. We zouden de nacht doorbrengen op Kinsarvik camping - volgens Lonely Planet een eenvoudige sympathieke camping aan het water, in realiteit een grote camping met hutten die het zocht op het fjord blokkeerden en grote familietoestanden. 's Morgens bleek dat we aan een nieuw stuk zaten, en dat de eenvoudige camping aan het water een kilometer verder lag...
Laatst gewijzigd door Vogler op ma 29 aug, 2016 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Miguel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 22:29
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: BRUGGE

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Miguel »

Vogler schreef:Blij dat jullie er wat aan hebben. ...

:D :D Wat dacht je ??

100% on topic
100% licht verteerbaar en de goesting neemt alleen maar toe.
Defender 110 Td5 2005 Travelbird 2
Defender 110 Td5 1999 Travelbird 1 (ex)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

De volgende dag weer verder. Ik had nooit gedacht dat het zoveel tijd zou kosten om tot de andere kant van Hardangervidda te rijden.
Iets na Kinsarvik passeerde we een mooie rotonde in de tunnel...

Afbeelding

...waar ik me vergiste en linksaf sloeg. Een dure vergissing die ons 300 kronen zou kosten (pakweg 33 euro), want we kwamen op een lange tolbrug uit die 150 kronen kostte per passage. We gingen heen, we gingen weer, en besloten er niet verder over na te denken...

Eenmaal de tunnel uit was het grauw en nat, maar het fjord zag er des te mysterieuzer uit:

Afbeelding

Een eind verder kwamen we eindelijk bij Eidfjord uit...

Afbeelding

...zo'n beetje de noordelijke poort naar Hardangervidda: verderop begint de weg omhoog die door het noordelijke deel van het reservaat loopt. Aan het begin ervan hebben we ons geïnstalleerd op een kleine maar sympathieke camping tussen een woelige bergstroom en de weg. Ik was aanvankelijk wat huiverig voor het verkeer maar na 21u valt het daar toch stil, dus er blijft enkel het water en de rust van de boomgaard over.

De volgende dag voor de tweede keer Hardangervidda in. De naam is al veel gevallen en da's ongetwijfeld omdat ik er naar uitkeek er naartoe te gaan. Sinds mijn vorige reis naar Noorwegen rond 2000 had de naam bijna mythische proporties gekregen. Het was een gebied naar mijn hart, al is het op het eerste oog misschien niet spectaculair. De grootste kudde wilde rendieren zwerft door het gebied, maar de kans dat je die te zien krijgt is minimaal: de beesten zijn erg schuw en zijn bang van de mens die ze al duizenden jaren bejaagd. Ze reizen steeds tegen de wind in, dus als je ze tegemoet komt met de wind ruiken ze je voor je ze ziet en als je ook tegen de wind in beweegt, dan krijg je hen nooit ingehaald. Maar we hebben er wel fauna te zien gekregen.
We namen een zijweg naar Krossdalen vanwaar een wandelroute de fjell inging, kozen een relatief korte wandeling uit die overeenstemde met beschikbare tijd en conditie en begonnen er aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het vergezicht op de gletsjers van de Hardangerjøkulen deed ons besluiten de merktekens te negeren en een ander pad te volgen.

Afbeelding

Maar gaandeweg werd het smaller en smaller, en steeds minder zichtbaar om uiteindelijk te verdwijnen. Now you see it...

Afbeelding

now you don't...

Afbeelding

En daarmee kwamen we in een vallei terecht waar amper mensen komen - en dat had zijn voordelen, want toen ik de mooie structuren op de grond aan het bekijken was...

Afbeelding

Afbeelding

riep Marieke me, en we zagen vanachter een rots de kop van een eland omhoog komen, die verschrikt onze aanwezigheid vaststelde en besloot zich maar snel uit de voeten te maken.

Afbeelding

Ik had gehoopt om er langs de weg te zien, maar om ze zo in het wild tegen te komen, daar had ik nog niet van durven dromen!

Kort daarna werden we met de nadelen van onze keuze geconfronteerd, en moesten we ons enkele kilometers dwars door de fjell ploegen. Het ziet er allemaal zacht uit, maar het is zompig, verraderlijk en vanzelfsprekend oneffen.
6 uur later kwamen we onder een loden lucht en het begin van de regen doodop bij Antares uit - die gelukkig nog startte: ik had de lichten laten aanstaan. En hoeveel hadden we afgelegd in al die tijd? Hooguit 8km, een speldeprikje op de kaart...
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Gisteren schreef ik nog over de rendieren van Hardangervidda, vandaag in het nieuws dat er enkele honderden zijn doodgebliksemd:

'Meer dan driehonderd rendieren zijn dood teruggevonden nadat een bergplateau in het zuiden van Noorwegen werd getroffen door de bliksem. Een jachtopziener vond de dieren, die allemaal dicht bij elkaar lagen. Een groot deel van de Hardangervidda-hoogvlakte, het gebied waar de dieren werden gevonden, maakt deel uit van een nationaal park.'

http://deredactie.be/permalink/1.2755072
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Daan147
Berichten: 112
Lid geworden op: di 04 mei, 2010 15:43
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: melle

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Daan147 »

Mooie verslag, mooie reis!
def 110 td5
Lidnummer 1480
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Bedankt Miguel en Daan :)
(Miguel, ga dan maar snel naar Noorwegen, want Ijsland legt de lat meteen een pak hoger)


De volgende dag reden we een stukje verder naar het westen over dezelfde weg, om een (doodlopende) tolweg te nemen die het gebied in leidde, meer naar het centrum. Aan de ingang stond een hok om de tol te betalen, en het was me totaal niet duidelijk of het via de autopass-registratie zou geregeld worden of niet.(Communicatie is op dat vlak niet de sterkste kant van de Noren) Beetje opportunistisch besloten we dat het wel het geval zou zijn, en namen de erg mooie gravelpiste door een weidse vallei met de intentie om verderop nog een wandeling te maken dieper in het reservaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet ver van het einde staat een hut van de Turistenforening, ideaal startpunt voor meerdaagse tochten door het gebied.
Het weer was guur: een stevige, koude wind met striemende regen en een fikse wind. Marieke was niet uit de auto te branden, dus we hebben tijdens een korte opklaring nog enkele foto's van de Defender gemaakt om dan verder te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vogler op di 30 aug, 2016 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Verder richting Runde, tussenstops toegestaan...
Na een nacht op een grote camping waar verzorgd sanitair een levensdoel leek, ging het verder een ander plateau over: de Valdesflye. Vanaf bijna 1400 meter hoogte zagen we onze volgende wandeling liggen: een korte maar stevige klim naar de Bessegem bergrug, hier rechts achteraan op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Een redelijk populaire klim: als je meer tijd hebt, kan je eerst de ferry nemen naar het einde van het fjord en langs de berg terugkeren - of omgekeerd. Wij waren natuurlijk te laat, dus het werd een retourtje omhoog en terug. Het was een stevig traject, waar je af en toe met handen en voeten moest klauteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je trouwens de weg op de Valdesflye vanwaar de eerste twee foto's genomen zijn, met de rivier uit de tweede foto aan de rechterkant


Afbeelding

Afbeelding

En dan verder, met zere knieën maar een tevreden geest. De dag voordien viel ik op een tekstje over Oppland, waar blijkbaar muskusossen zouden zitten. Het volgende doel was bekend!
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Waldorf »

Indrukwekkende foto's. Zeer mooi.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Eigenlijk zijn wij niet kwaad op die wolken hoor, het geeft zoveel dramatiek in die foto's :clap: :clap:

Wat je hier beschrijft geeft me een fameuze flashback.
Het is inmiddels 21 jaar geleden dat ik voor de eerste keer deze regio doorkruist heb, de herinnering is nog steeds levendig.
De indruk die de natuur op je nalaat kan je slechts moeilijk omschrijven.
Proficiat :P :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter, daar ben ik het helemaal mee eens. Zolang het niet om een effen grijze, potdichte lucht gaat, is slecht weer stukken boeiender en het hoort bij deze landschappen. Maar Marieke had het er wat moeilijker mee en bij momenten was ik zelf ook blij met wat stabieler weer.
20 jaar geleden, tijd om terug te gaan ;-) Voor mij was het van 2000 geleden (ik weet nog goed dat er in België toen een volledige zonsverduistering was), het kan goed zijn dat wanneer je er nog eens komt, het land voller lijkt. In de valleien heb je natuurlijk de historische bebouwing (woonkernen en boerderijen) maar we zijn veel zones gepasseerd (en dan vooral langs natuurgebieden zoals Hardangervidda) die door ontwikkelaars volgezet zijn met buitenverblijfjes en ski/langlaufdorpen. Veel affiches voor hutten, huttenservice en -bouw etc. Bij momenten leek het alsof Noorwegen zijn eigen vorm van lintbebouwing kent en niet op tijd weet te stoppen.

Gert: bedankt - al maakt een goed onderwerp voor de lens het een stuk makkelijker natuurlijk. Maar ik benijd eveneens mensen die de beleving van een vakantie kunnen vastleggen, en de tegenwoordigheid van geest hebben om schijnbaar onnozele zaken zoals pakweg de lokaal aangeschafte, artisanale worst op de bbq vast te leggen - beelden die ook het genoegen van een vakantie oproepen. Vorig jaar liet ik mijn oma een foto zien van een magnifiek landschap in Ijsland 'vlakbij de haven waar we met de boot aankwamen'. Haar antwoord: 'En heb je een foto van de boot, hoe ziet die er uit?' Tja, duizend landschappen maar geen boot...

Groeten,

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

De volgende bestemming werd dus Oppland, en we mikten op Dombås waar ook tours werden georganiseerd om elanden en muskusossen te zien.
We kwamen 's avonds aan en liepen langs bij de toeristische dienst, waar de man die ons onthaalde goed aanvoelde wat we wilden en ons camping Furuhaughli aanraadde. Een tiental kilometer verder op de boomgrens en niet zo dicht tegen de weg als de andere campings die we onderweg zagen.
Hij deed nog een woordje over de fauna, vertelde waar ze muskusossen ongeveer zaten dus we kochten een kaart van de buurt. Tijdens het gesprek zag ik Grimsdalen op de kaart staan en er ging een belletje rinkelen - al weet ik nog steeds niet waarom. Grimsdalen bleek een prachtige route te zijn onder Dombås, via een gravel- en tolweg.
De volgende deden we eerst een korte wandeling naar de top van de berg Mehøe, vlakbij de camping:

Afbeelding

Afbeelding
Iets rechts van Marieke, net tussen de bergtop en de donkere begroeiing in de vallei, kan je de camping als enkele lichte stipjes zien.


Maar we voelden allebei nog de prijs die onze knieën moesten betalen voor de klim van enkele dagen ervoor en kortten de wandeling in om de volgende dag zeker vlot mee te kunnen met de muskusossentoer.

De namiddag lieten we Antares het werk doen en reden we de Grimsdalveien, waarlangs trouwens enkele toffe kampeervelden liggen (Fjellcamp). Hadden we Furuhaughli al niet gereserveerd en er wat materiaal achtergelaten, dan was ik er zeker gestopt want de man van de toeristische dienst had gelijk: het was een fantastisch mooie route:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is dus een tolweg, en het is bij dit landschap het moeilijk voor te stellen dat er aan het begin een slagboom staat waar je met je creditcard 80 kronen moet afrekenen.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

De volgende dag: beesten kijken.
Eerst de muskusossentoer. Onder begeleiding van een gids gingen we met een dozijn deelnemers Dövrefjell in na samenkomst op Furuhaughli waar we eerst uitleg en een briefing kregen.
De recente geschiedenis van de muskusos is hallucinant, en het heeft maar een haartje gescheeld of ze waren er niet meer. Begin 20ste eeuw was er enkel nog een kudde in Canada, waarvan enkele exemplaren naar Groenland werden verhuisd en vandaar gingen er weer naar Noorwegen. Ondertussen waren alle Canadese dieren door jagers doodgeschoten, dus werden er in de jaren 30 Noorse dieren weer naar Canada gebracht.
In de tweede wereldoorlog moesten de Noorse muskusossen het ontgelden en werden ze allemaal door de Nazis gedood, dus na de oorlog ging er weer een vijftigtal ossen van Groenland of Cananda naar Noorwegen. Van die vijftig overleefden er negentien, die nu uitgegroeid zijn tot ongeveer 280 beesten in Noorwegen, en ondertussen worden ook in Rusland dieren uitgezet.
De Noorse muskusos heeft geen vijanden, en da's meteen zijn zwakke punt: de mannetjes zijn nergens bang voor. Ook niet voor een trein, en het is al meerdere keren gebeurt dat ze geen enkel initiatief toonden om voor een goederentrein opzij te gaan. Het zit ook in hun genen, want ze vechten om de wijfjes door recht op elkaar af te stormen en zo hard ze kunnen op elkaar te knallen. 400kg, 50km/u... De gids heeft het enkele keren gezien van op 100m afstand, en hij vertelde me dat je de klap niet alleen hoort maar zelfs voelt. Kijk eens hier op youtube

We zagen ze al vanuit de verte in het landschap zitten, bovenop de heuvelrug:

Afbeelding

Nogal wiedes dat we een gezonde afstand moesten houden, maar we konden de familie vanop 150m een half uur lang op ons gemak bekijken, en konden toch nog enkele mooie beelden maken:

Afbeelding

Afbeelding

En dan weer terug, dwars door het landschap waar tot voor 10 jaar een schietterrein van de Navo lag en dat nog steeds vol kraters ligt.
Als je er ooit bent, ga dan zeker even naar het Viewpoint Snøhetta kijken, een fantastisch mooi paviljoen op een top dat op de hoogste berg van de omgeving uitkijkt.

Ik ben er nog even blijven hangen en nam de tijd om het landschap nog eens goed te bekijken.

Afbeelding

Soms is het belangrijk om er even tijd voor te nemen, ook al is er niets spectaculairs te zien. Ergens in die vlakte zwerven drie families muskusossen rond, en een grote kudde rendieren die de weg naar het Dövrefjell al vijf dagen niet durven oversteken. Plots werd ik me bewust van de wolken die voorbijdreven en werd het een rijkere ervaring dan steeds met de focus op een doel vooruit te stappen of te rijden.


De elandentocht die avond was minder spectaculair en kwam lang niet in de buurt van wat we in Hardangervidda zagen, tenzij het laatste beeld dat we zagen toen we naar Furuhaughli terugreden: een moeder met kalf die, nog nét te onderscheiden in het donker, hun weg volgden door het moeras naast de weg, de nacht in...
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Ides »

[quote="VoglerIets na Kinsarvik passeerde we een mooie rotonde in de tunnel...

Afbeelding

...waar ik me vergiste en linksaf sloeg. Een dure vergissing die ons 300 kronen zou kosten (pakweg 33 euro), want we kwamen op een lange tolbrug uit die 150 kronen kostte per passage. We gingen heen, we gingen weer, en besloten er niet verder over na te denken...
[/quote]

Kvind de rotonde nog altijd mooi.
Het was mijn eerste keer dat ik een rotonde gezien had in een tunnel (tot nu toe nog steeds geen tweede gezien).

Wij konden 2 jaar geleden nog niet links af slaan, dus wij moesten wel rond rijden (geen spijt van).

Gr.
Ides
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik meen er ooit een kleine gezien te hebben in Ijsland of de Faroeureilanden, maar deze heeft zeker een whauw-effect. Later hebben we de Snovegen / Lærdalfjellet gereden, die vooral nog als toeristische route gebruikt wordt en vervangen is door een tunnel van 24km waar op verschillende punten afwisseling wordt gecreëerd m.b.v. mooie verlichting. We hebben toch voor de bergweg gekozen.
Heb jij er op de auto gekampeerd? Indien ja, hoe waren jouw ervaringen met het vinden van overnachtingsplaatsen?

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Yohani »

Heb je ook de "spiralen tunnel" genomen die kurketrekkersgewijs omhoog loopt in de berg? De Noren kunnen er wat van hé met hun tunnels (en bruggen ook trouwens).

Mooie foto's, doen me terugdenken aan mijn Scandinaviëreis in 2003 en voorheen in '90 8)

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Mooi verslag en prachtige foto's Joris, bepaalde stukken heb ik ook al gereden.
Enkel mis ik nog de foto's van de vogels die je gespot heb
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Dat is simpelweg omdat ik er tot hier toe nog geen gezien had, er komen er nog wel een paar, maar helaas niets van de exotische aard als in Ijsland vorig jaar. Er zitten ook verrassend weinig vogels, zelfs in de reservaten. Misschien zijn ze schuwer, maar het koude klimaat heeft er natuurlijk ook e.e.a. mee te maken.
Eerst nog even enkele beelden van Trollstiegen, en dan belanden we op Runde...
Marieke houdt er van om steden te bezoeken, dus Alesund werd de volgende stop alvorens naar Runde te rijden. Onderweg passeerden we een wegwijzer naar Trollstiegen: een slalomende bergweg die tegen de steile wand op het einde van de Isterdalen vallei geplakt zit en in de meeste top-tiens staat van de reisgidsen, dus we maakten toch maar even een omweg. Inderdaad een mooie, steile weg met veel haarspeldbochten, maar met veel toeristen, campers en touringcars, en ook een brugje waarvan ik het niet kon laten het te fotograferen met de Land Rover. Dus ik ben uitgestapt, en liet Marieke drie keer op en neer rijden vooraleer er het goeie beeld uit kwam. Flinke workout voor de Defender en Mariekes linkerkuit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg naar Alesund stond een team van de Civiele Bescherming langs de weg in een smalle, hoge fjord. De zijweg aan de overkant was afgezet en er werd continu naar boven gewezen. Marieke nieuwsgierig natuurlijk, en toen ze vroeg wat er gebeurde kreeg ze van een civiele beschermster de uitleg en hetzelfde wijzende gebaar, vriendelijk alsof het de eerste keer was dat het verteld werd. Blijkbaar zat er bovenaan een rots los en die rots zat daar al lang los, maar bij regen was er toch het gevaar dat ze naar beneden komt. Misschien morgen, misschien volgende week of misschien over 50 jaar. Dus telkens wanneer het regende, rukte er een team van de CB uit om de hele dag naar die rots te kijken en snel te kunnen reageren wanneer ze eindelijk zou vallen...

Alesund zelf hebben we de volgende voormiddag enkele uren gegeven, maar we hadden het snel gezien. Een deel van de stad is begin 20ste eeuw na een grote brand herbouwd in Art Nouveau-stijl, maar we snapten al snel dat we hier in België verwend zijn, lieten Alesund achter ons en vertrokken naar Runde, waar we ons- nog steeds in de regen - installeerden op de kleine camping, geprangd tussen de laatste kilometer van de weg en de zee.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Joris, dat leest echt lekker :P
Ooit gedacht om reisboeken te gaan schrijven ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Tof dat je dat vraagt Peter: ik vroeg me bij deze post net af of ik niet teveel afdwaalde.
Maar nee, eigenlijk niet, ik zou toch eerst wat grotere reizen moeten maken en beter de lokale artisanale worsten op de BBQ leren waarderen. Op het werk vroeg men me ooit om copywriter te worden en ik heb dat een week als test gedaan, maar de druk om te moeten schrijven over zaken die me eigenlijk niet interesseren (Digitale televisie? Ik wil de TV nota bene het huis uit...) maakten daar een pittige vijfdaagse van...

Terug naar Runde en zijn vogels:
De mensen aan de receptie van de camping weten waarvoor je komt en je krijgt al meteen bij het inchecken een kaartje en uitleg met een Noorse tongval - schattig en een beetje boers tegelijk: 'The puffins are already gone, the great skua's are here on the center of the island, gannets are here at the north and there are eagles all over the place'.
Eagles all over the place! Ik wist niet wat ik hoorde! Het kon blijkbaar niet op, want toen ik vroeg of er nog veel gannets (jan-van-genten) waren, was het antwoord: 'Thousands'.
Dat schiep verwachtingen! In Ijsland hadden we geen tijd voor de elegante jan-van-genten met hun mooie gele kop, dus ik popelde om naar de kliffen te gaan.

De volgende dag werden we zowaar onder een blauwe lucht wakker en trokken naar boven waar we eerst de grote jagers vonden (de great skuas dus). Grote jagers kunnen bijzonder agressief zijn, en intimideren andere vogels zelfs zozeer dat die hun recente maaltijd voor hen overgeven zodat de grote jager er met de tweedehandslunch vandoor kan gaan en hen met rust laat. Het viel me op dat waar men in Ijsland de toeristen waarschuwt voor de agressiviteit waarmee de grote jagers hun territorium en nest verdedigen, men hier opriep de volwassen skuas met rust te laten, omdat ze de jongen anders mogelijk verlaten. Ieder ziet het gevaar blijkbaar elders... We hielden respectvol afstand en het duurde even voor ik er enkele in beeld kreeg. Aanvankelijk was ik al blij dat er een wat in de buurt kwam:

Afbeelding

Afbeelding

Later op de dag ging het beter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen we later terugkeerden zelfs nog beter, want er kwam een zelfs vlakbij het pad zitten. Misschien om me uit te lachen met de moeite die ik eerder deed om ze in beeld te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding


We verlieten het territorium van de grote jagers en klommen verder richting de kliffen. In een perfect zonnetje zagen we achter ons de camping aan de kust liggen:

Afbeelding

De hellingen waren glad en modderig, de vlakke stukken moerassig en zompig. Marieke was niet echt amused, en dat allemaal voor vogels... Gelukkig mocht het uitzicht over de archipel er wel zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal bij de kliffen aangekomen, bleken de jan-van-genten veel lager te zitten dan wij:

Afbeelding

Meteen weer een nadeel van eerst naar Ijsland gegaan te zijn, waar de Latrjaberg kliffen - nog hoger en volgestouwd met anderhalf miljoen vogels - de grootste van Europa zijn. De afstand tot de vogels was hier nog steeds enorm. Af en toe kwam een jan-van-gent toch dichtbij genoeg om hun fijne, scherpe lijnen te kunnen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Tussen de witte stippen beneden zag ik af en toe een bruine vlek. Aanvankelijk dacht ik dat het een grote jager was, maar nee: drie zeearenden! Het was erg ver, en de focus presteerde helaas ondermaats door een mechanisch defect aan de camerabody, maar het is duidelijk te zien. Een jan-van-gent is met zijn spanwijdte van 1,8m al een grote vogel - maar zie eens hoe gigantisch de arend is. De vogelgids beschrijft ze als 'enorm, als een vliegende deur', maar zelfs dat is een understatement: de deur van mijn appartement is 2,10m hoog, een zeearend gaat tot 2,4m. Als een deur dan geen goeie vergelijking is, dan misschien wel het feit dat 2,4m maar iets korter is dan het Hannibal dakrek op Antares:

Afbeelding

Afbeelding

Verderop gaf een spleet in de kliffen toch nog een beter zicht op een hogergelegen stukje van de kolonie:

Afbeelding

Bij het selecteren van de foto's, viel me trouwens de hoeveelheid felgroen en oranje tussen de nesten op: stukken touw, net, visdraad... Geen wonder dat de zeevogels lijden onder het plasticafval.

Al bij al bleef de afstand tot de vogels erg groot, dus we besloten alsnog een rondvaart te boeken en belden de camping. Er waren al enkele boten vol voor vandaag, dus het zou niet evident zijn - en als ze niets lieten horen, dan was er geen plaats. We bleven ter plekke om geen netwerk te verliezen, en toen we na 20 minuten nog niks gehoord hadden, liepen we lichtjes teleurgesteld verder.
Drie uur later kreeg Marieke een SMS met de melding dat er een boodschap op de voicemail staat. We waren er nochtans zeker van geen oproep gemist te hebben - vrouwen en iPhones zijn nu eenmaal redelijk onafscheidelijk- en hoorden tot onze frustratie de stem van de geïrriteerde campingbeheerder met de vraag waar we bleven, want de boot moest zo vertrekken. Onaangenaam moment en een wijze les over beter communiceren (Never just assume things, zei mijn baas ooit). We belden direct terug, en de aanvankelijk sympathieke man beweerde niets gezegd te hebben over terugbellen en was nu zijn geld kwijt en that he should never trust a tourist until he got his money in his hands en bla bla bla... Ontdaan door deze situatie keerden we terug naar beneden, en streken de plooien glad: hij excuseerde zich met het argument dat de laatste weken van het seizoen zwaar zijn en weigerde mijn aanbod om de helft als schadevergoeding te betalen, maar we verlieten het mooie Runde alsnog met een wrang gevoel.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

De terugkeer van Runde was meteen het begin van de terugkeer naar huis. Het was het punt dat we op voorhand hadden bepaald als het meest noordelijke punt waar we deze vakantie naartoe zouden gaan. We hadden er bijna twee weken over gedaan om tot hier te geraken en over vier dagen moesten we 's middags weer in Langesund zijn om in te schepen naar Denemarken. Sommige trajecten verliepen tot nu toe erg vlot maar andere keren deden we een dag over iets wat niet meer dan een boogscheut leek. Het was nog altijd moeilijk om in te schatten hoe lang we over honderd kilometer deden, dus ik was benieuwd en lichtjes nerveus over de komende dagen.

Marieke had iets gelezen over de Snøvegen, ook weer zo'n mooie maar toeristische route, maar ach: ze lag een beetje in de goeie richting, dus over de Snøvegen zou het gaan. Ik zag dat er onderweg nog enkele trajecten lagen die de moeite konden zijn en hup, zuidwaarts ging het...

Het eerste deel van de route ging langs meer geaccidenteerd terrein: veel sterk reliëf en fjorden die overgestoken moesten worden, dus veel tunnels en veerboten.

Afbeelding

Afbeelding

Het werd hier maar weer eens duidelijk hoeveel infrastructuur er nodig is om vlotte mobiliteit in zo'n land te garanderen. De eerste twee dagen hebben we vijf veerboten genomen, en misschien wel twintig tunnels met een lengte tussen 3 en 8 kilometer. De extreemste tunnel was 7km lang en ging onder een fjord door. Het zal dan wel een relatief ondiep water geweest zijn, maar na (als ik het me juist herinner) 3 km dalen aan 7% weet je dat je een aardige verticale afstand hebt afgelegd.

Eerst namen we de E39 richting Skei

Afbeelding

Ik wist dat de Peer Gynt weg (nog zo'n mooie tolweg) in Skei vertrok, maar eenmaal ter plekke bleek het een ander Skei te zijn, wat ik al vermoedde door de complete afwezigheid van wegwijzers naar de Peer Gynt Vei...
Verder de E5 op dan, waar we onderweg dit bizarre decor voorgeschoteld kregen:

Afbeelding

Aan de buitenkant was dan toch een béétje energie gestoken door de hoofdletters in het groen te zetten, aan de binnenkant leek meer aandacht besteed te zijn. Maar een roze-zwart, half gecapitonneerd interieur in een caravan waar 'Barbie Doll' op gespoten was? Ik heb me even proberen indenken wat zich hier afgespeeld heeft, maar mijn mentale gezondheid vond dat het niet te lang mocht duren. Er waren grenzen.

De eerste kilometers die we op de E5 aflegden, leidden ons langs het sprookjesachtig mooie Kjøsnesfjorden, dat er als een spiegel bij lag en fel contrasteerde met de kale wanden van de bergen:

Afbeelding

Afbeelding

Het was trouwens enkele honderden meters voorbij dit punt dat de eerder vermeldde arend kort voor onze auto een duik naar het water maakte.
We wisten het nog niet, maar aan het einde van het fjord zouden we opnieuw stoppen. Tijdens die enkele kilometers werd het plots zonniger, en in een klein valleitje, net naast de tunnel die het fjord verlaat, kan je zien hoe een uitloper van de Jostedalsbreen-ijskap net over de bergtop kwam piepen:

Afbeelding

't Zag er prachtig uit, alsof het kantelen van ijs waren, dus snel fotorugzak aangedaan en begonnen aan een tussendoortje.

Afbeelding

Op de terugweg naar de auto zag ik qua vogels waarschijnlijk de grootste zeldzaamheid. Een witte vlek wipte op en neer op de rotsen tussen het snelstromende riviertje onderaan de gletsjer. Zou het..? Mijn vliegdingencompaan (met wie ik de liefde voor vogels en vliegtuigen deel en die me vergezelde tijdens onze Pyreneeëntrip) grapt geregeld 'Misschien zie je wel een waterspreeuw!', waardoor de vogel een symbool voor zeldzaamheid werd. En ja, de witte vlek bleek inderdaad een waterspreeuw:

Afbeelding

Marieke was natuurlijk de pineut, want plots vond ik het nodig een half uur over rotsen te klauteren in een poging dichterbij te geraken, maar beter dan de eerste foto's werd het niet. Dus hup, terug naar de Land Rover.

We begonnen tijdens deze wandeling allebei te merken dat het drukke vakantieprogramma zijn tol begon te eisen, want hoe mooi en indrukwekkend alles ook was, we voelden ons beiden moe, en ik was blij dat de Td5 beneden weer het werk kon overnemen.

Eenmaal de tunnel uit maakte het mooie Noorwegen ons een vlotte terugkeer nog wat moeilijker, want we zagen nog meer gletsjers:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk haalde we dan toch de veerpont naar Lærdal, waar we snel op de lokale camping botsten en het zicht met vrees dichterbij zagen komen: gazonnetjes tussen een raster van asfalt en véél mobilhomes, alles naast de weg. Kort onderzoek op de kaart wees uit dat er enkele kilometers verder in het fjord een andere camping lag. Aan het einde van een onverharde weg, dat kon alleen maar goed zijn.
Het bleek de Vindedalen camping te zijn: een smalle wei tussen twee hellingen, die niet bereikbaar was met grote voertuigen, en ook nog eens uitzicht op het fjord gaf. Als je er ooit langskomt dan loont het de moeite te kijken of je de plek aan de kant van het fjord kan reserveren. Enige nadeel is dat de zon achter de bergen op- en ondergaat, dus het kan fris zijn.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

De volgende dag was Snøvegendag. We stonden voor de keuze om de nieuwe tunnel onder de bergen te nemen - met zijn 24km de langste autotunnel van Europa - of te klimmen naar de fjell. De keuze was snel gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
Knipoog van Antares


Afbeelding

Afbeelding

Het was uitgerekend in dit gebied dat ik achteruit tegen een boom ben gereden. Het was gelukkig een geïmporteerd, dood exemplaar bij een cafetaria, en de NAS bumper heeft ons voor schade behoed - maar mijn ego was behoorlijk gekrenkt. Waarschijnlijk de enige plant die binnen een straal van 30km de naam boom waard was, en ik moest er tegen rijden... Het deed me even denken aan de boom van Ténéré, een acacia die in de Sahara in Niger stond in een leegte van 400 kilometer en ooit omvergereden werd door een dronken vrachtwagenchauffeur. Maar die vent was tenminste nog zat... Nu ja, mijn boom des aanstoots staat gelukkig nog recht, wat hij deels te danken zal hebben aan de kubieke meter beton waar hij in staat.

Snøvegen eindigt in het Aurlandsfjorden:

Afbeelding

Het einde van het fjord is een druk knooppunt waar ferry's, rondvaartboten, cruiseschepen, auto's, touringcars en de treinen van de Flåmbanen samenkomen. Een rondvaart bleek bijna 80 euro per persoon en 4 uur te kosten en we moesten ook nog eens per bus terugkeren. Dat betekende dat we die avond daar moesten blijven - tijd die we ons niet konden veroorloven, dus stootten we nog even verder door naar het zuiden.

We strandden die avond voor de vierde keer op een camping waar we in het Hollands onthaald werden. Niks tegen Nederlanders, maar hun alomtegenwoordigheid deed teniet aan de couleur locale - zelfs in die mate dat Marieke, die ook Nederlands is, zich er ook aan stoorde. Op de camping hing een flyer van 'rondjescandinavie.nl - lekker geholpen worden in je eigen taal'. Volgende keer bezoek ik die website en zet ik al die campings op de zwarte lijst. Alles was vanzelfsprekend goed georganiseerd - té goed zelfs: bij inchecken kregen we ongevraagd codes voor de wifi en (hou je vast:) een muntje voor de afwasmachines. En dat allemaal voor een scherpe prijs... Een normaal mens was er waarschijnlijk blij mee geweest, maar ik wilde eigenlijk gillend wegrennen. Er was niet veel keus, dus ik legde me er maar bij neer, stak de kolen aan, bakte de zalmmoten en heerlijke hamburgers en verschool me tussendoor achter mijn fotoapparaat om kwikstaartjes te fotograferen, alomtegenwoordig maar minder schuw dan hier:

Afbeelding

Afbeelding

Er was toch nog een voordeel aan deze plek: op wandelafstand lag een natuurgebied met enkele waterplassen. De volgende ochtend werd ik wat rusteloos wakker, en vertrok bij zonsopgang naar het gebiedje. De zon kwam achter de berghellingen omhoog, waardoor een deel van het water al licht ving, en de rest nog onder de nevel van de nacht hing, die de warme gloed van de ochtendzon opving:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gele ochtendzon benadrukte ook de warme kleuren van de bomen, en je kan duidelijk zien dat de herfst begon te komen:

Afbeelding

De gids die ons twee weken geleden on Dövrefjell naar de muskusossen leidde, vertelde me dat de herfst er veel vroeger valt dan in onze contreien. Elk jaar opnieuw moet hij eind september mensen teleurstellen die gekomen zijn om de heuvels in hun herfstkleuren te zien. Een trip naar Noorwegen rond eind augustus, begin september kan dus de moeite zijn, maar zal ongetwijfeld kouder zijn. De meeste campings zijn voorzien op winterkamperen, en bieden ook betaalbare overnachtingen in hutten aan. In Furuhaugli (bij Dövrefjell) betaalden we 180 kronen of ongeveer 19 euro voor een overnachting, terwijl een hut er 380 kronen kostte. Pakweg 40 euro dus, best betaalbaar voor een duur land als Noorwegen.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Wolf »

super verhaal, super foto's, bedankt.
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

Yohani schreef:Heb je ook de "spiralen tunnel" genomen die kurketrekkersgewijs omhoog loopt in de berg? De Noren kunnen er wat van hé met hun tunnels (en bruggen ook trouwens).

Mooie foto's, doen me terugdenken aan mijn Scandinaviëreis in 2003 en voorheen in '90 8)

Yohani :P
Dank en excuus Yohani, ik was je post uit het oog verloren... Waar ligt die tunnel, weet je dat nog? Vanaf Eidfjord was het ook een gekronkel van jewelste....

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Yohani »

De Spiralentunnel in Drammen, hier vind je er een youtube filmpje van:

https://www.youtube.com/watch?v=aG-B659WZfY

Als je graag vogels fotografeert, moet je echt een keer naar de Galapagos eilanden gaan, een kleine greep uit mijn foto's van vorig jaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Vogler »

:shock: die tunnel was vast niet ongemerkt gepasseerd.
Straffe collectie vogels heb je daar, bedankt voor de tip. 'k Zal me eerst moeten kunnen ontworstelen van de drang om weer naar het Noorden te gaan!

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Met Antares naar Noorwegen 2016

Ongelezen bericht door Ides »

Yohani schreef:Heb je ook de "spiralen tunnel" genomen die kurketrekkersgewijs omhoog loopt in de berg? De Noren kunnen er wat van hé met hun tunnels (en bruggen ook trouwens).
Yup,

Grappig om de GPS te zien in de spiralen tunnel.....

Ides
Plaats reactie